Welkom aan boord van de Costa Fortuna!

Een cruise, voor velen een droomreis… Ook voor ons. Die droom werd uiteindelijk werkelijkheid, want we vertrekken vanuit de Italiaanse stad Genua voor een 8-daagse cruise op de Middellandse Zee. De planning voor de volgende dagen is druk, want bijna iedere dag bezoeken we een andere stad. Welke steden dat precies zijn? Dat ontdek je in de volgende reisverslagen, want in dit verslag nemen we je mee aan boord van de Costa Fortuna.

Tijdens het boeken van deze reis, hebben we besloten om Costa Crociere het vervoer te laten regelen. Hierdoor zat er heel wat in de prijs inbegrepen en konden we, ondanks de vele uren onderweg, wat ontspannen. In de ochtend vertrokken we met het vliegtuig vanuit Brussel om, vervolgens anderhalf uur later, aan te komen in de luchthaven van Milaan. Vanuit Milaan vertrokken we dan voor een rit van ongeveer 2h30 naar Genua. Het was alvast een vermoeiende, lange start van deze reis.

Inschepen

Bij aankomst in de cruisehaven van Genua, zorgt men eerst dat je bagage is ingecheckt. Deze mag je meteen afgeven, want ze leveren deze op je kamer. Vervolgens ga je een gebouw binnen waar het inchecken gebeurt. Je wordt geïnformeerd over de regels op het schip en we krijgen uitleg over betalen aan boord. We krijgen een boordpas, dit is je betaalkaart aan boord en is gelinkt aan je kredietkaart. Wie geen kredietkaart heeft, zal deze met cash moeten opladen. Enkel in het casino kan je niet betalen met deze boordpas. Het inchecken loopt bijzonder vlot, want na 10 minuten wandelen we het schip op. Vol zenuwen beginnen we dan ook naar onze kamer te zoeken. Bij het boeken hebben we een kajuit met balkon besteld maar, die werd enkele dagen voor vertrek geüpgraded naar een mini-suite. 

Mini-suite

Onze kajuit is dus een mini-suite. Weliswaar krijgen we niet dezelfde voordelen als mensen die effectief een mini-suite hebben geboekt. Het gaat dus enkel over een grotere kajuit en een groter balkon. Wie wifi aan boord wil, zal daarvoor extra moeten betalen. Een klein kwartiertje later werd onze bagage geleverd aan de deur van onze kamer. 

  • Dit is onze mini-suite.

Activiteiten en ontspanning

Tijd om het schip te verkennen en te ontdekken wat we hier allemaal kunnen beleven. Toen we daarnet aan boord kwamen, zagen we al de eerste bar. Dit is echter niet de enige bar, want over het volledige schip zijn er 10 verschillende bars verspreid en ook restaurants zijn talrijk aanwezig. In de infobrochure tellen we er 4. Er zijn 2 “hoofdrestaurants”, waar iedereen ’s avonds terecht kan voor het diner. Dit gebeurt aan de hand van 2 shifts. Wij hadden de eerste shift, om 18 uur. Ook is er een specialiteitenrestaurant tegen extra betaling en een buffetrestaurant voor ontbijt, lunch en snacks. 

Op het gebied van ontspanning gaan we ons hier zeker niet vervelen. Er is een theater, waar we iedere avond kunnen genieten van een show en uiteraard is er een casino, waar we een gokje kunnen wagen. Voor wie de heupen wil laten zwieren is er de discotheek. 

Er zijn 4 zwembaden, waarvan 1 met een glijbaan. Ook zijn er bubbelbaden aan boord en een wellness. Fitnessen is ook een optie, met uiteraard zicht op zee. Op het dek vinden we naast een looproute, ook nog enkele sportterreinen. Zo is er de mogelijkheid om te volleyballen, tennissen en te basketballen. 

  • Het casino met heel veel gokautomaten.

Winkelen

Aan boord van de Costa Fortuna vinden we ook een heleboel winkels. Je kan er kleren, juwelen en souvenirs kopen. Op het schip zijn er enkele fotografen die je op tal van locaties willen fotograferen. Vervolgens kan je in de souvenirwinkel deze foto’s kopen, uiteraard met de boordpas. Indien je nog geen vervoer en/of excursies naar de steden waar het schip aanmeert hebt geboekt, kun je dat ook in deze kleine “winkelstraat” doen. 

  • Dit is 1 van de vele winkels aan boord van de Costa Fortuna.

Mijn droomreis gaat eindelijk van start! Het schip is alvast prachtig en er is voldoende te doen.

Hannelore

Evacuatieoefening

Een cruise start traditioneel altijd met een evacuatieoefening. Via de speakers, die overal aanwezig zijn, word je geïnformeerd. Je krijgt de instructie om terug te keren naar je kajuit en daar de reddingsvesten aan te trekken. De medewerkers van Costa leiden ondertussen alles in goede banen en tonen je de weg naar het juiste dek. Wanneer je aankomt op dit dek, word je boordpas gescand en krijg je een sloep aangewezen. Voor ons was deze evacuatieoefening een grappige ervaring, al begrijpen we wel de ernst en noodzaak van deze oefening. 

Statistieken

Het schip waarmee we de Middellandse Zee afvaren, is de Costa Fortuna. De Costa Fortuna is maar liefst 272 meter lang en heeft een breedte van 36 meter. Het werd te water gelaten in 2003. Sedertdien vaart het onder de Italiaanse vlag. Het schip telt 13 dekken. Opvallend is wel dat dek 13 niet bestaat, want boven dek 12 vind je namelijk dek 14. Verder is er aan boord plek voor 3470 passagiers en medewerkers. Het schip haalt een maximumsnelheid van 20 knopen (37 km/h). De Costa Fortuna brengt ons naar 5 mooie steden in 3 verschillende landen. Tijd om het vasteland achter ons te laten en de Middellandse Zee te bevaren. 

Leave a reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *